mandag 4. februar 2013

Første blogginnlegg

Dette blir da mitt første innlegg her på bloggen. Målet med denne bloggen er å bli bedre kjent med mulighetene til å implementere dette mediet i min yrkesutøvelse. Når jeg hører ordet blogg tenker jeg primært på unge jenter som skriver om sminke og klær, men jeg må muligens revidere denne tankegangen noe... Det føles ikke helt naturlig for meg å "blogge", men det går vel over når jeg etter hvert får publisert noen innlegg.

Jeg har i denne øvelsen valgt å se på hvordan jeg kan utvikle opplegget i forbindelse med musikkfaget. Jeg underviser blant annet i musikk på 9. trinn, og temaet for våren på dette trinnet er rockens historie fra 1950 til i dag. Vi jobbet i høst med blues, ragtime og jazz samt at vi var innom r&b som den utløsende stilarten for rock and roll. Måten undervisningen har vært lagt opp på fram til nå er at vi annenhver uke har en teoritime med hel klasse (30 elever) og neste uke samspilltime med halv klasse. Dette vil si at man i verste fall kan miste store deler av musikkundervisningen i løpet av en termin om man er uheldig med alle utenomfaglige aktiviteter, ekskursjoner, besøk, samlinger, osv som jo har blitt en stor del av skolehverdagen. Er man i tillegg syk en dag kan man i aller verste fall risikere å gå gjennom en termin med deltagelse i bare noen få teoritimer. I og med at vurderingen i faget gjøres på bakgrunn av et par innleveringer, en større teoriprøve samt det som blir observert i samspilltimene må elevene være svært strukturerte og disiplinerte for å prestere best mulig på den store teoriprøven som avholdes i slutten av hver termin. Det viser seg dessverre at alt for mange mangler den disiplinen og strukturen som må til for å hente igjen tapt undervisning.
Da vi ikke har, og heller ikke følger noen fast teoribok i musikkfaget har jeg etter hver teoritime lagt ut mine "Smartboard"-notater under faget Musikk i læringsplattformen It's learning, som vår skole benytter, slik at elevene i etterkant av undervisningen kan gå tilbake og selv lese litt om teoristoffet som har blitt gjennomgått. Dette har vel i all hovedsak vært den eneste måten jeg har benyttet læringsplattformen til støtte for elevene i dette faget. Jeg skal nå etter å ha lest litt om de ulike tipsene som blir belyst i lærestoffet i modul 1 prøve å legge ut linker til lytteeksempler fra Youtube ift sentrale artister fra de ulike tidsepokene. Jeg synes det er et poeng i seg selv å se i tillegg til å høre hvordan samtiden var da musikken ble introdusert. I forhold til at mange teoritimer går ut i enkelte klasser vil jeg også forsøke å lage flervalgsoppgaver som elevene må gjennomføre etter hver gjennomgått epoke hvor jeg legger ut teoristoffet først til gjennomlesing en periode og hvor elevene da i etterkant besvarer oppgaven individuelt og på det tidspunkt de selv ønsker innen en gitt frist. Dette vil da i tillegg til at elevene blir pushet til å rekapitulere det som ble gjennomgått i siste time også føre til at jeg som lærer vil få et bredere vurderingsgrunnlag når terminkarakteren skal settes på hver enkelt elev.
Når det gjelder det å ta i bruk bloggfunksjonen i It's Learning vil jeg i forbindelse med samspilltimene ta i bruk denne for både å få innspill til hvilken låt vi skal gå løs på, samt i etterkant kanskje drøfte hva som var bra og mindre bra med samspillgjennomføringen. Muligens kan bloggen brukes som en frivillig, løpende prosess hvor elevene og jeg kan utveksle tanker, ideer og utfordringer mer uformelt enn om kommunikasjonen går gjennom e-mailkanalen i og med at de kan velge å poste anonymt. Jeg begynner å ane konturene av noe som kan bli spennende både for meg og for elevene framover:-)

3 kommentarer:

  1. Jeg koser meg som bassist en gang imellom, og gleder meg til å spille i gatene og bakgårdene på Rørosmartnan til uka :-) Tror det ligger mange muligheter i et LMS for musikkfaget også. Lykke til videre!

    SvarSlett
  2. Synes måte du skisserer at IKT og Its Learning kan løse tidsklemma på er spennende. Lytteeksempler i faget høres også veldig spennende ut for elevene. Lykke til. Ser ut at dette kan bli bra :)

    SvarSlett
  3. Hei igjen!
    Da har jeg lagt ut en kompetansekartlegging på It's learning for de elevene som ønsker å delta i prosjektbandet under neste års musikkprosjekt. Hvert år øver 10. trinn ved vår skole inn en forestilling (sanger, danser, monologer, ablegøyer,...) som presenteres for et publikum. Noen av rollene som skal besettes krever at det avholdes en audition på forhånd da det ikke er tid til å starte helt med blanke ark om man for eksempel skal spille gitar i prosjektbandet. Jeg har allerede nå i andre termin på niende trinn startet med å kartlegge ferdighetene til de som ønsker å spille i bandet ved å lage en spørreundersøkelse som er lagt ut på niendeklassingenes It's learningside. Her er det både ja-/neispørsmål og flervalgspørsmål. Denne undersøkelsen kan de gjøre når de ønsker det, men fristen er ut mars måned. Da kan jeg ut fra søkermassen se hvilke instrumenter jeg kan ha med i bandet samt at jeg videre kan begynne å se hvilket nivå låtene kan ha mtp vanskegrad. Jeg må si at jeg er rimelig spent på svarene på denne undersøkelsen... :-)

    SvarSlett